Oblékání, peníze a sebehodnota.

Přečtete za 4 minuty

Jak to spolu souvisí?

Nedavno jsem četla na fb v jedné skupině příspěvek na téma podnikání a oblékání. Vcelku mě to zaujalo a donutilo zamyslet se nad tématem do větší hloubky.

Pojďme se na to podívat společně.

Samozřejmě, že když se chci prezentovat jako podnikatelka a vydělávat (velký) peníze, měla bych tak vypadat. Ale ještě spíš než vypadat, MUSÍM SE TAK CÍTIT.

Především bych měla vystupovat, působit a jednat přirozeně. Pro každého je přirozené něco jiného.

Žena romantická dá nejspíš přednost dlouhým, rozevlátým šatům, žena pragmatická něčemu funkčnímu, pohodlnému a praktickému. Žena elegantní  kostýmku a lodičkám. Žena sportovně založená třeba triku, džínám a teniskám. Pokud to nijak nekoliduje s tématem jejího podnikání, proč ne.

Pokud by se sportovně založená, nebo pragmatická žena navlékla do romantických šatiček, najednou by působila poněkud škrobeně. Nebude to autentické. Nebude to rezonovat s její přirozeností. A o to jde.

To co máme na sobě, s námi musí rezonovat.

Pokud by třeba mě, někdo přiměl obléknout si romantické šaty, na hlavu dal fešný klobouček, posadil mě doprostřed rozkvetlé louky a řekl natoč video, mohlo by mi to slušet sebevíc, ale nevěřili byste mi ani moje vlastní jméno.

Nebylo by to autentické. Nebyla bych to já.

Působila bych divně. Nepřirozeně. Nakonec i džíny se dají nosit tak, aby to bylo šik.

Oblékání a sebeprezentace je především o sebehodnotě a o osobnosti každého jedince. Nejde nalinkovat. Jsi manažerka, musíš se oblékat takto. 

Nesouhlasím se striktním dresscodem. Firmy, které vyžadují po svých zaměstnancích striktní dess code, jsou jedním z největších zabijáků osobností. Na druhou stranu díky tomu přitahují konkrétní typ lidí, kteří rezonují s jejich hodnotami. Nebo taky ne. Prostě „to zkousnete“ a pak tu máme pány ve špatně padnoucím obleku a šedé kancelářské myšky. To je ale jiné téma.

To, jak člověk vypadá a prezentuje se navenek hodně souvisí se sebehodnotou, sebedůvěrou a sebeláskou.

Pokud uvnitř sebe cítíte jako že nejste DOST (dobrá, hezká, vysoká, štíhlá, chytrá,…) těžko se budete cítit dobře v něčem, co s tímto pocitem nerezonuje.

Pokud někoho, kdo má pocit, že není dost, obléknete do Prady, bude si připadat poněkud nepatřičně.

Pokud si připadáte jako hadr na podlahu, nebo služka, jak se asi můžete cítit v oblečení za několik set tisíc korun? Protože která služka se obléká do Prady! (To je moc drahý, to není nic pro mě. Mě stačí to, co mám. To si nemůžu dovolit. To je pro mě MOC)

Není to nic jiného, než vyjádření vnitřního pocitu JÁ NEJSEM DOST. A to aniž bychom si to uvědomovali.

Ale pozor! Fakt, že si žena nekoupí legíny za 1.680 $, protože jsou prostě v tuto chvíli nad její poměry, automaticky neznamemá, že se v nich bude cítit nepatřičně. Pokud si bude dostatečně vědoma své hodnoty, klidně si je oblékne a půjde na svoji hodinu jógy.

Pojďme se na oblékání podívat ještě z jiného úhlu pohledu.

Další přístup k problému se sebehodnotou a sebeprezentací je mnohem destruktivnější. Především z finančního hlediska.

Vychází z toho, že to, co nemůžeme najít uvnitř sebe, hledáme venku. Ale přesvědčení, že venku to najdeme, je jen iluzí.

Pokud uvnitř sebe sama máte pocit, že nejste dost,  můžete mít silnou potřebu získat pocit důležitosti od ostatních. Pokud necháme stranou projevy jako jsou arogance a agresivita a budeme se držet tématu oblékání, dostaneme se k jádru toho, proč je spousta lidí ochotna se zadlužit, jen aby měla na sobě poslední model čehokoliv. 

Ten, kdo uvnitř strádá nedostatečností a má silnou potřebu získat pocit jedinečnosti a hodnoty od ostatních, udělá vše proto, aby vypadal co nejlépe i za cenu toho, že bude vypadat v lepším případě nepatřičně. V honbě za uznáním je schopen se kvůli svému vzhledu dostat do dluhů a jiných problémů.

Ani to, však nepůsobí přirozeně. K čemu jsou  instagramové fotky v půjčených (kradených) šatech u cizího ferrari v hotelu, ktetý je nad vaše poměry?

Přeci k tomu, alespoň na chvíli, získat pocit vyjímečnosti, jedinečnosti a vlastní hodnoty. Takový pocit však trvá jen do posledního like 👍, proto velmi brzy potřebujete nové šaty, jiné auto, novou kabelku, jiného frajera, další a další fotky a lajky.

Další peníze, které ale už nemáte. Další půjčky, další dluhy, další problémy… to je už rovněž jiný příběh. Povíme si ho jindy.

To, na co je třeba se zaměřit v první řadě,  není to, co máte na sobě.

Jste to vy sami. Vaše vlastní SEBEHODNOTA a sebeúcta. To, že sebehodnota, je problém mnoha (nejen) žen, je na první pohled očividné. U podnikatelek, řekla bych do očí bijící. Ty by se na téma sebehodnoty měly zaměřit především.

Není možné vydělávat dost peněz, když sama pro sebe nejsem DOST! Protože když nejsem DOST pro sebe, nikdy nebudu DOST pro svoje klienty. A ti u mě nebudou chtít kupovat. A pokud ano, ne za ceny, které jsou fér.

Proto rozumím tomu, že podnikatelky, které mají nízké sebevědomí, sebehodnotu a sebeúctu, nevydělávají dost na to, aby si mohly dopřát kvalitní oblečení. Místo toho řeknou, že nechtějí, že jim to takhle stačí. Což je něco, čemu říkám FALEŠNÁ SKROMNOST. (O té si povíme příště)

Sebehodnota, sebeúcta a sebeláska, to je to, co bychom měli řešit. Každý sám u sebe. Ne to, co má kdo na sobě. To přijde samo s tím, jak porosteme uvnitř.

A ruku na srdce. Která z vás byste si vzala legíny od Prady za 35.000 korun  a bez sebemenší výčitky si v nich šla zaběhat?

Olga Galasová, transformační koučka:

To, že se dnes nacházíš v nějakém bodě na své životní cestě neznamená, že na něm zůstaneš do konce života. Zvlášť pokud máš své sny.

Mojí rolí jako koučky je inspirovat tě žít tvůj sen už teď tím, že pro tebe budeme objevovat nové možnosti a tvořit silná uvědomění.

Budeme hrát tvoji hru podle tvých pravidel a tempem, které ti bude příjemné.

  • Máte své sny, přání, cíle a zdá se vám, že se neplní dost rychle?
  • Potřebujete srovnat všechny skvělé nápady, kterých máte plnou hlavu?
  • Nebo si potřebujete ujasnit, kam chcete směřovat svůj život, co je pro vás důležité a za čím si jít?
  • Pak jsem ta, kdo vám může pomoci.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.